OBIECTIV GENERAL NR. 1 – Creșterea gradului de implementare a măsurilor de integritate la nivel organizațional |
||
Obiectiv specific nr. 1.1. – Implementarea măsurilor de integritate la nivel național |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Adoptarea și distribuirea în cadrul instituției a declaraţiei privind asumarea unei agende de integritate organizaţională |
Declaraţie adoptată Declarație distribuită
|
Adoptarea unei declarații neadaptate contextului instituțional Nivel scăzut de implicare al angajaților |
2.Adoptarea și distribuirea în cadrul instituției a planului de integritate, urmare consultării angajaților și a evaluării de risc conform HG nr. 599/2018 și asigurarea resurselor necesare implementării acestuia |
Plan de integritate adoptat Persoane desemnate pentru monitorizarea implementării planului de integritate Tipuri de resurse efectiv alocate
|
Nivel scăzut de implicare al angajaţilor Caracter exclusiv formal al consultării Nealocarea resurselor umane și financiare necesare
|
3.Evaluarea anuală a modului de implementare a planului și adaptarea acestuia la riscurile și vulnerabilitățile nou apărute |
Raport de evaluare întocmit şi publicat pe site-ul insituţiei Plan adaptat şi publicat pe site-ul instituţiei, dacă este cazul |
Caracter formal al demersului în absenţa aplicării efective a metodologiei de evaluare a riscurilor |
4.Identificarea, analizarea, evaluarea şi monitorizarea riscurilor de corupţie, precum şi stabilirea şi implementarea măsurilor de prevenire şi control al acestora, conform HG nr. 599/2018 |
Registrul riscurilor de corupţie completat Nr. de riscuri şi vulnerabilităţi identificate Nr de măsuri de intervenţie Formarea profesională a membrilor Grupului de lucru pentru aplicarea efectivă a metodologiei de evaluare a riscurilor |
Caracter formal al demersului în absenţa aplicării efective a metodologiei de evaluare a riscurilor |
5.Identificarea, evaluarea și raportarea unitară a incidentelor de integritate, conform HG nr. 599/2018, precum și stabilirea unor măsuri de prevenire și/sau control urmare producerii acestora |
Rapoarte întocmite Nr. de incidente identificate Nr. și tipul de măsuri de prevenire și/sau control luate |
Identificarea greşită a faptelor ca incidente de integritate Lipsa de relevanţă a datelor provenită din greşita încadrare a faptelor ca incidente de integritate |
6.Transmiterea contribuțiilor solicitate de secretariatul tehnic și participarea la activitățile de coordonare și monitorizare a strategiei |
Participarea la reuniunile platformelor de cooperare Transmiterea raporării anuale privind implementarea măsurilor prevăzute în strategie, însoţită de anexele completate urmare a colectării integrale a indicatorilor Participarea la misiunile tematice de evaluare |
Transmiterea de date incomplete sau cu întârziere Nealocarea resurselor umane și financiare necesare
|
7.Intensificarea utilizării noului portal al SNA pentru creșterea gradului de informare al publicului despre monitorizarea implementării SNA, a noilor tendințe și evoluții în domeniul integrității |
Seturi de date încărcate de instituțiile vizate (prin raportare la obligațiile derivate din SNA) Nr. de accesări ale portalului |
Funcţionarea deficitară a portalului Acces limitat la internet Lipsa de acurateţe a datelor încărcate Raportarea neunitară |
8.Monitorizarea elaborării și implementării planului de integritate în cadrul a trei instituții publice, în sistem pilot |
Raport de monitorizare întocmit |
Lipsa cooperării managerilor instituţiilor în cadrul proiectului pilot Caracter formal al demersului |
9.Îmbunătățirea criteriilor de selecție, promovare și/sau recompensare a persoanelor aflate în funcţii publice, prin consolidarea garanțiilor de integritate, luând în calcul inclusiv abaterile de la normele etice |
Analiza legislaţiei realizată Propuneri legislative sau de alt tip elaborate pe baza concluziilor analizei |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
Obiectiv specific nr. 1.2. – Îmbunătățirea cooperării internaționale în domeniul integrității |
||
1. Promovarea unui rol activ al României în cadrul inițiativelor regionale și internaționale anticorupție |
Nr. de evenimente și proiecte prin intermediul cărora s-a promovat rolul activ al RO Nr. și tipul de activități desfărșurate
|
Caracterul formal al implicării Rezerve ale celoralte state membre cu privire la activitatea RO Neimplementarea recomandărilor internaţionale adresate RO Comunicarea incompletă sau tardivă a răspunsurilor la solicitările transmise de organizații internaționale |
2. Îmbunătățirea schimbului de informații şi cooperării cu autoritățile și structurile similare din alte state, organismele și agențiile internaționale în vederea promovării integrității |
Nr. de seturi de date/documente conţinând informaţii ce fac obiectul schimbului Nr. de noi demersuri iniţiate cu autoritățile și structurile similare din alte state, organismele și agențiile internaționale în vederea promovării integrității |
Caracterul formal al implicării Rezerve ale celoralte state membre cu privire la activitatea RO
|
3. Creșterea gradului de utilizare a instrumentelor prevăzute în documentele adoptate la nivel regional sau internațional care vizează cooperarea internațională în prevenirea și combaterea fenomenului corupției |
Nr. de instrumente utilizate Nr. de demersuri ce implică aspecte de cooperare internaţională |
Caracterul formal al utilizării instrumentelor Rezerve ale celoralte state membre cu privire la activitatea RO |
Obiectiv general 2 - Reducerea impactului Corupţiei asupra cetăţenilor |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Creşterea gradului de educaţie anticorupţie a cetăţenilor și oficialilor publici, cu accent pe drepturile acestora în relaţia cu autorităţile şi instituţiile publice și impactul corupţiei asupra serviciilor publice |
Nr. și tip de activități de creştere a educaţiei anticorupţie Nr. beneficiarilor activităţilor de creştere a educaţiei anticorupţie Feedback ul dat de participanţi cu privire la calitatea activităţilor de creştere a educaţiei anticorupţie; Rezultatele participanţilor înregistrare la testările de evaluare din cadrul activităților de formare în domeniul anticorupţie |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Nivel scăzut de participare și implicare Caracterul formal al activităţilor Calitatea scăzută a activităţilor de creştere a eduaţiei anticorupţie |
2.Consolidarea profesionalismului în cariera personalului din sectorul public, inclusiv prin aplicarea efectivă a mecanismelor de evaluare a performanțelor, evitarea numirilor temporare în funcțiile publice de conducere, transparentizarea procedurilor de recrutare în sectorul public și asigurarea stabilității funcției publice |
Nr. instituţiilor publice care au realizat evaluarea personalului Nr. oficialilor publici evaluaţi Nr. şi tipul măsurilor dispuse urmare evaluărilor realizate Nr. posturi de conducere ocupate cu titlu permanent Procentul posturilor de conducere ocupate cu titlu permanent prin raportare la numărul total al posturilor de conducere din instituţie Nr. şi tip de măsuri luate în vederea asigurăririi vizibilităţii anunţurilor aferente procedurilor de recrutare |
Evaluarea formală a oficialilor publici Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
3.Asigurarea unei protecţii efective a cetăţenilor care sesizează presupuse incidente de integritate săvârşite de furnizorii de servicii publice
|
Nr. sesizări referitoare la incidente de integritate soluţionate Procentul sesizărilor referitoare la incidente de integritate raportat la numărul total de sesizări înregistrate la nivelul instituţiei Măsuri luate urmare sesizărilor Nr. şi tip de măsuri de protecție aplicate efectiv cetăţenilor |
Neaplicarea efectivă a măsurilor de protecție Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Necorelarea datelor referitoare la sesizările care s-au aflat pe circuitul de soluţionare al mai multor instituţii |
4.Formarea unei culturi civice de confruntare a fenomenului corupţiei „mici”, inclusiv prin utilizarea noilor tehnologii (de exemplu, social media) |
Nr. de sesizări transmise de cătăţeni Nr. şi tip de canale utilizate Nr. de campanii de conștientizare organizate Nr. activități de educație a publicului Nr. materiale educative diseminate Nr. de mesaje preventive (postări) publicate pe canalele instituționale de comunicare online (Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, etc) |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Neimplicarea cetăţenilor în demers Acces limitat la internet Lipsa secialiștilor în domeniul comunicării online |
5. Digitalizarea serviciilor publice care pot fi automatizate, cu scopul de a reduce riscurile de corupţie generate de interacţiunea directă cu oficialii publici |
Nr. de servicii publice digitalizate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Acces limitat la internet |
6.Reglementarea transparentă a procedurilor de obţinere cu celeritate (sau în regim de urgenţă) a serviciilor publice |
Nr. proceduri transparentizate privind obţinerea cu celeritate sau în regim de urgenţă a serviciilor publice Nr. de măsuri luate în vederea asigurării informării efective privind procedurile de obţinere cu celeritate (sau în regim de urgenţă) a serviciilor publice Nr. de servicii publice furnizate urmare procedurilor de obţinere cu celeritate sau în regim de urgenţă |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Neutilizarea procedurilor de obţinere cu celeritate sau în regim de urgenţă a serviciilor publice Stabilirea unor tarife disproportionate |
7.Evaluarea ex-post a politicilor publice din perspectiva performanței și a rentabilității cheltuielilor publice |
Nr. analize ex-post privind performanţa politicilor publice Nr. de măsuri de remediere luate urmare analizelor ex-post |
Absența informațiilor necesare cu privire la eforturile de implemenatre ale politicilor publice Lipsa personalului specializat pentru realizarea unor astfel de evaluări Absența informațiilor necesare cu privire la cheltuieli |
Obiectiv general 3 - CONSOLIDAREA MANAGEMENTULUI INSTITUŢIONAL ŞI A CAPACITĂŢII ADMINISTRATIVE PENTRU PREVENIREA ŞI COMBATEREA CORUPŢIEI |
||
Obiectiv specific nr. 3.1. – Eficientizarea măsurilor preventive anticorupție prin remedierea lacunelor și a inconsistențelor legislative, precum și prin asigurarea implementării lor efective |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Revizuirea cadrului normativ privind consilierul de etică în scopul consolidării statutului și mandatului acestuia (raportat la evoluțiile ulterioare: analiza necesității de consolidare a statutului consilierului de etică prin reglementarea ca funcție distinctă, fără cumularea cu atribuțiile de serviciu derulate în mod curent, cu considerarea modificării statutului temporar – fie în sensul permanentizării, fie în sensul majorării perioadei de 3 ani) |
Analiza realizată Act normativ de modificare adoptat
|
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Absența informațiilor necesare pentru realizarea analizei Concluzii care nu susțin necesitatea modificării Întârzieri în adoptarea actului normativ Neimplicarea instituțiilor publice interesate în procesul de elaborare a actului normativ |
2.Asigurarea funcționării unei rețele naționale a consilierilor de etică (evenimente anuale cu caracter formativ și de diseminare a celor mai bune practici) |
Rețeaua națională a consilierilor de etică funcțională Nr. de evenimente anuale organizate Nr. de sesiuni de formare profesională derulate Nr. şi tip de resurse informative diseminate în cadrul rețelei |
Lipsa interesului personalului /conducerii instituției publice Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Neutilizarea reţelei naţionale de către consilierii de etică |
3.Asigurarea de către instituțiile tutelare a aplicării efective și unitare a legislației de transpunere a Directivei 1937 în toate structurile subordonate acestora, inclusiv în cadrul întreprinderilor publice |
Nr. de raportări Nr. de proceduri interne armonizate/elaborate conform prevederilor legislative Nr. şi tip de canale de raportare disponibile în cadrul instituţiilor Nr. de instituţii în care există persoane/compartimente special desemnate pentru a primi sesizările avertizorilor în interes public Nr. de măsuri administrative adoptate pentru înlăturarea cauzelor sau circumstanţelor care au favorizat încălcarea normelor, diferenţiat pe tipologii Nr. de situaţii de represalii la locul de munca Nr. de plângeri depuse in instanţă |
Lipsa interesului personalului /conducerii instituției publice Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
4. Derularea de sesiuni de informare adresate sectorului public și a celui privat privind noul cadru legislativ de transpunere a Directivei 2019/1937 |
Nr. de sesiuni de formare organizate Nr. de persoane instruite Feedback din partea persoanelor instruite |
Lipsa interesului personalului /conducerii instituției publice Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
5.Elaborarea unui ghid privind protecția avertizorilor în interes public care va include bune practici identificate la nivel național și european |
Ghid realizat Nr. bune practici identificate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Neidentificarea de bune practici
|
6.Instituirea unui cadru normativ unitar de reglementare a interdicțiilor post-angajare din sistemul public în sistemul privat și vice-versa, a unor proceduri de control privitor la respectarea acestora și a sancțiunilor aferente încălcării interdicțiilor, precum și instituirea unor proceduri de verificare a priori de către angajatorii din sectorul privat a respectării interdicțiilor la angajare |
Act normativ adoptat |
Întârzieri în adoptarea modificărilor legislative Imposibilitatea cuprinderii unor categorii extinse în reglementare Întârzieri în reglementarea și implementarea procedurilor de control |
Obiectiv specific nr. 3.2. – Extinderea culturii transparenţei pentru o guvernare deschisă în administraţia publică |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1. Monitorizarea și evaluarea aplicării de către administrația publică centrală și locală a standardului general de publicare a informațiilor de interes public prevăzut în Anexa nr. 4 |
Raport de monitorizare elaborat și adoptat |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa de implicare a administrației publice centrale și locale Aplicarea deficitară a standardelor generale de publicare a informațiilor de interes public Elaborarea de o manieră formală a raportului de monitorizare |
2.Modificarea cadrului legislativ în vederea asigurării aplicării uniforme a standardului general de publicare a informațiilor de interes public ex-officio la nivelul autorităților publice centrale și locale |
Act normativ adoptat |
Întârzieri în adoptarea actului normativ Nepalicarea uniformă a standardului general de publicare a informațiilor de interes public ex officio Lipsa monitorizării evoluțiilor înregistrate privind publicarea informațiilor de interes public ex officio |
3.Asigurarea cadrului operațional și legal al platformei E-consultare – catalog centralizat de publicare a proiectelor de acte normative spre consultare publică |
Act normativ adoptat Platformă dezvoltată Nr. şi tipul de acte publicate spre consultarea publică |
Întârzieri în adoptarea actului normativ Întârzieri în dezvoltarea conceptului operațional Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Accesul limitat la internet |
4.Dezvoltarea platformei CONECT (Catalogul Organizațiilor Neguvernamentale pentru Evidență, Consultare și Transparență) pentru a sprijini preluarea adecvată de către autoritățile administrației publice a specializării de la nivelul societății civile |
Platformă dezvoltată Nr. de organizaţii neguvernamentale implicate Nr. de seturi de date existente |
Întârzieri în dezvoltarea conceptului operațional Interconectarea defectuoasă a bazelor de date Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Acces limitat la internet |
5. Consolidarea și extinderea platformei Registrului Unic de Transparență a Intereselor (RUTI) la nivelul Parlamentului României și administrației publice locală |
Act normativ adoptat Nr. parlamentari care utilizează RUTI Nr. autorități publice locale care utilizează RUTI |
Întârzieri în adoptarea actului normativ Neutilizarea RUTI de către destinatari Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
6.Actualizarea evidenţei unice a persoanelor juridice fără scop patrimonial cu statut de utilitate publică şi sprijinirea autorităţilor iniţiatoare în vederea realizării monitorizării şi evaluării aplicării prevederilor O.G. nr 26/2000 în materia statutului de utilitate publică |
Evidenţă actualizată (cuprinzând următorii indicatori): - denumire, - baga legală, - anul dobândirii statutului. |
Neidentificarea tuturor persoanelor juridice fără scop patrimonial cu statut de utilitate publică |
Obiectiv specific nr. 3.3. – Îmbunătățirea capacității de gestionare a eșecului de management prin corelarea instrumentelor care au impact asupra identificării timpurii a riscurilor și vulnerabilităților instituționale |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Auditarea internă, o dată la doi ani, a sistemului de prevenire a corupției la nivelul tuturor autorităților publice |
Nr. recomandări formulate Gradul de implementare a recomandărilor formulate Structuri de audit consolidate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa cooperării din partea autorităților publice |
2.Auditarea externă a sistemelor de integritate organizațională la nivelul administrației publice centrale și, ulterior, la nivelul administrației publice locale |
Nr. de instituții din administrația publică centrală auditate extern Nr. de instituții din administrația publică locală audiate extern |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa cooperării din partea autorităților publice Lipsa de specializare pe teme de integritate a auditorilor externi Întârzieri în derularea misiunilor de audit extern |
3.Evaluarea mecanismului de control intern managerial din perspectiva standardului nr. 1 – etica, integritatea, în vederea identificării vulnerabilităților aferente |
Nr. de concluzii și recomandări în urma evaluării mecanismului de control intern managerial Nr. de măsuri implementate în urma finalizării evaluării |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Întârzieri în elaborarea evaluării |
4.Întărirea mecanismelor de gestionare a riscurilor de corupție prin dezvoltarea de aplicații informatice dedicate acestora |
Nr. de aplicații informatice dezvoltate Gradul de utilizare a aplicațiilor de către personal |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa interesului sau cunoștințelor personalului Dificultăți tehnice Utilizarea improprie/ dificilă a aplicațiilor dezvoltate |
5.Elaborarea Strategiei Naționale pentru lupta antifraudă 2021-2027, sub coordonarea Departamentului pentru lupta antifraudă |
Proiect al Strategiei pus în dezbatere publică Actul normativ adoptat |
Întârzieri în elaborarea proiectului de document strategic Lipsa unui plan de acțiune sau a unui mecanism de monitorizare a strategiei |
6.Organizarea de acțiuni de conștientizare și de formare profesională în vederea eficientizării cooperării cu EPPO în cursul investigaţiilor sau al urmăririlor penale desfăşurate, în conformitate cu principiul cooperării loiale |
Nr. de acțiuni de conștientizare și formare profesională organizate Nr. de participanți la sesiunile de formare Feedback din partea persoanelor instruite |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa interesului personalului |
Obiectiv general 4 – CONSOLIDAREA INTEGRITĂȚII ÎN DOMENII DE ACTIVITATE PRIORITARE |
||
Obiectiv specific 4.1. - Creșterea integrității, reducerea vulnerabilităților și a riscurilor de corupție în sistemul public de sănătate |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Consolidarea mecanismului de prioritizare a alocărilor bugetare şi evaluare a oportunităţii deciziilor MS şi CNAS privind utilizarea fondurilor publice conform unor metodologii specific
|
Mecanism de prioritizare a investiţiilor consolidat Personal angajat şi mecanism consolidat Act normativ publicat pentru obligativitatea completării registrelor naţionale Registre de boli funcţionale la nivel naţional Mecanism pentru monitorizarea aplicării ghidurilor clinice funcţional |
Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare Control ineficient asupra modului de introducere și validare a datelor în registre / Proces defectuos de asigurare a calității datelor introduse Implementarea defectuoasă a soluţiilor software la nivel naţional sau local |
2. Transparentizarea utilizării resurselor publice prin publicarea centralizată a datelor privind achiziţiile din sănătate (pe site-ul www.ms.ro și alte platforme informatice) |
Act normativ publicat care stabilește obligativitatea încărcării de informații privind contractele de achiziţie şi actele adiţionale pe site-ul www.ms.ro și alte platforme informatice. Nr. și tipuri de seturi de date publicate pe site-ul www.ms.ro și alte platforme informatice. Toate transferurile de valoare dintre personalul medical și industria farmaceutică publicate prin ANMDM |
Lipsa cooperării managerilor instituţiilor în publicarea transparentă a datelor Probleme cu implementarea soluţiei software Implementarea defectuoasă a soluţiilor software la nivel naţional sau local |
3. Suplimentarea şi consolidarea structurilor de control și integritate ale MS şi CNAS |
Act normativ modificat pentru a permite ministrului sănătăţii să dispună efectuarea controlului pentru activităţile finanţate de la MS, la unităţile sanitare care nu sunt în subordinea MS, fără a fi nevoie de acordul autorităţilor locale/ unităţilor sanitare private Modificarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al MS şi CNAS Nr. de parteneriate realizate cu instituții naționale şi internaționale specializate în prevenirea fraudelor și corupției în sănătate (ex. EHFCN) |
Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare
|
4.Instituirea la nivelul MS şi CNAS a unui mecanism comun de monitorizare şi control al furnizorilor din sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Ordin al ministrului sănătății și al președintelui CNAS pentru definirea metodologiei de monitorizare și control în cadrul acțiunilor de control comune pentru furnizorii din sistemul de asigurări sociale de sănătate Personal adiţional angajat în cadrul MS Nr.ul de alerte generate de mecanismul de monitorizare care au dus la realizarea de controale Nr.ul de controale realizate Soluţie software dezvoltată şi funcţională |
Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare Neadoptarea actului normativ Implementarea defectuoasă a soluţiilor software la nivel naţional sau local |
5.Consolidarea mecanismului de trasabilitate a medicamentelor pe piața românească |
Convenţia Medicrime ratificată |
Neadoptarea actului normativ de ratificare Actul normativ adoptat nu asigură conformitatea cu prevederile Convenției Medicrime |
6.Introducerea în contractul de management al spitalelor publice a unor indicatori de evaluare prin care actele de corupție, incompatibilitățile, abuzurile şi conflictele de interese ale personalului din subordine să fie considerate eșecuri de management |
Introducerea unui contract standard de management al apitalelor publice în care să se regăsească indicatorii de evaluare prin care actele de corupție, incompatibilitățile, abuzurile şi conflictele de interese ale personalului din subordine să fie considerate eșecuri de management ; Actualizarea contractelor de management încheiate anterior Număr şi tip de măsuri dispuse în gestionarea eşecului de management |
Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare
Neaprobarea formei standard a contractului de management în care să se regăsească indicatorii de evaluare prin care actele de corupție, incompatibilitățile, abuzurile şi conflictele de interese ale personalului din subordine să fie considerate eșecuri de management |
7.Optimizarea implementării Metodologiei standard de evaluare a riscurilor de corupție în cadrul autorităților şi instituțiilor publice centrale, în cadrul sistemului de sănătate publică |
Număr şi tip de măsuri luate în vederea optimizării implementării Număr de riscuri identificate Număr şi tipul de măsuri de intervenţie |
Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare |
8.Desfăşurarea de activități continue de îndrumare metodologică pe teme privind transparenţa, etica şi integritatea, dedicate personalului din instituţiile din sistemul de sănătate publică |
Număr şi tip de activităţi organizate Feed-back al grupului ţintă |
Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare Lipsa de interes din partea grupului ţintă |
Obiectiv specific nr. 4.2. - Creșterea integrității, reducerea vulnerabilităților și a riscurilor de corupție în sistemul național de educație |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Abordarea în cadrul disciplinelor ce vizează dezvoltarea şi diversificarea competențelor sociale şi civice în cadrul învățământului preuniversitar a tematicilor referitoare la prevenirea victimizării şi discriminării, gestionarea agresivității, prevenirea corupției, statul de drept |
Nr. de cadre didactice formate pentru predarea tematicilor referitoare la prevenirea victimizării şi discriminării, gestionarea agresivității, prevenirea corupției Nr. şi tipul de teme/ exerciții cuprinse în curriculum-ul disciplinei ce vizează dezvoltarea şi diversificarea competențelor sociale şi civice în cadrul învățământului preuniversitar |
Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare Lipsa specializării cadrelor didactice pentru predarea tematicilor avute în vedere Predarea de o manieră formală a tematicilor Lipsa de interes a elevilor |
2.Aprobarea unui ghid pentru elaborarea codului de etică, adaptat nevoilor specifice, la nivelul unităților de învățământ preuniversitar |
Ghid elaborat, aprobat şi diseminat |
Neutilizarea ghidului pentru elaborarea codului de etică |
3.Consolidarea publicării standardizate a informațiilor privind veniturile, cheltuielile, achizițiile publice, sponsorizările, precum și activitatea academică de la nivelul unităților sistemului de învățământ de stat/ instituțiilor de învățământ (publicare centralizată/agregată)
|
Raport anual privind activitatea de cercetare, academică și financiară întocmit şi publicat Profilul google academic al fiecărui cadru didactic Nr. declarații de avere și de interese publicate de persoanele cu funcții de conducere și control din cadrul unităților sistemului de învățământ de stat Cuantumurile veniturilor și cheltuielilor publicate Nr. execuții bugetare publicate Nr. contracte publice publicate Bunuri și servicii achiziționate Suma anuală a sponsorizărilor primite publicată |
Opacitatea instituțiilor de învățământ Lipsa profilului google academic Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare
|
4.Extinderea protocolului privind educația juridică în școli inclusiv pentru mediul universitar |
Semnarea protocolului extins; Nr. şi tip de activităţi desfăşurate în baza protocolului |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa organizării de activități în baza protocolului Lipsa de interes pentru organizarea de activități |
5. Consolidarea mecanismelor de autorizare / acreditare / certificare a furnizorilor de cursuri anticorupție din perspectiva calității serviciilor, inclusiv prin instituirea unui mecanism de evaluare continuă a calității serviciilor și dezvoltarea unui mecanism de selecție aleatorie a evaluatorilor ANC prezenți la examenele de certificare în urma derulării cursurilor cu respectarea obligațiilor de evitare a conflictelor de interese și pantouflage-ul între aceștia și furnizorii de formare |
Stabilire criterii clare de acreditare; Asigurarea transparenţei procedurii de acreditare Mecanism de evaluare continuă a calității serviciilor instituit Sistem de selecție aleatorie dezvoltat |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
6. Reglementarea la nivelul legislației primare a situațiilor care pot genera conflicte de interese sau incompatibilități în rândul personalului didactic, precum practicile de tipul meditațiilor acordate de către personalul didactic elevilor de la propriile clase, participarea la after-school-urile deținute de către personalul didactic a elevilor de la propriile clase, elaborarea subiectelor de examinare de către personalul didactic pentru elevii de la propriile clase |
Identificarea situaţiilor care pot genera conflicte de interese sau incompatibilități Act normatriv revizuit/ completat/ adoptat care să stipuleze interdicții clare, vizând practicile de tipul meditațiilor acordate de către personalul didactic elevilor de la propriile clase, participarea la after-school-urile deținute de către personalul didactic a elevilor de la propriile clase, elaborarea subiectelor de examinare de către personalul didactic pentru proprii elevi |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Întârzieri în adoptarea de acte normative |
7.Creșterea obiectivității prin identificarea de soluții IT în vederea desemnării componenței formatelor de evaluare din cadrul sistemului de învățământ (precum ARACIS, ARACIP, CNPEE) |
Soluţii IT funcţionale |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
8.Asigurarea corectitudinii evaluărilor cadrelor didactice în conformitate cu obiectivele programelor de studii și cu normele de integritate prin stabilirea unei proceduri standard de selecție aleatorie a membrilor comisiilor de evaluare a acestora |
Procedură standard de selecție aleatorie a membrilor comisiilor de evaluare a cadrelor didactice elaborată |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
9.Organizarea de cursuri de etică și integritate, cu accent pe cele destinate cadrelor didactice din învățământul superior care predau cursuri de etică şi integritate, și punerea accentului pe aspecte de etică în cursurile de metodologie a cercetării în cadrul învățământului universitar |
Nr. de cursuri organizate Feed-back al grupului ţintă |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa de interes pentru organizarea cursurilor |
10.Utilizarea de softuri anti-plagiat atât pentru evaluările majore (lucrări de licență, disertație, teze de doctorat etc.) din învățământul superior, cât și pentru evaluările curente din cadrul programelor de studii (de exemplu, eseuri) |
Reglementarea obligativităţii utilizării de softuri anti-plagiat atât pentru evaluările majore (lucrări de licență, disertație, teze de doctorat etc.) din învățământul superior, cât și pentru evaluările curente din cadrul programelor de studii (de exemplu, eseuri) |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa de interes pentru utilizarea acestora |
11. Uniformizarea aplicării standardelor de integritate prin exercitarea de către Ministerul Educației a unui rol activ de sprijin / îndrumare metodologică a tuturor responsabililor de implementarea SNA din unitățile subordonate sau aflate în coordonarea sa, inclusiv prin elaborarea de proceduri model |
Nr. şi tip de activităţi de sprijin/ îndrumare organizate Nr. de proceduri model elaborate Desfăşurarea de activităţi de popularizare a procedurilor model elaborate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa de interes din partea grupului ţintă |
12. Transparentizarea şi standardizarea proceselor de luare a deciziilor în domeniul asigurării calității, concomitent cu clarificarea rolurilor instituțiilor publice cu responsabilități în domeniu (de exemplu, MEN – ARACIS), astfel încât deciziile din domeniu să fie predictibile și ușor de urmărit de către beneficiarii lor și de către societate |
Nr. şi tip de măsuri de transparentizare luate Procese standardizate de luare a deciziilor în domeniul asigurării calității, concomitent cu clarificarea rolurilor instituțiilor publice cu responsabilități în domeniu stabilite şi popularizate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa de interes din partea grupului ţintă |
13. Evaluarea impactului și, după caz, revizuirea periodică a instrumentelor de monitorizare, evaluare și sancționare a abaterilor de la etica și integritatea academică |
Evaluarea impactului abaterilor de la etica şi integritatea academică cu formularea de recomandări, după caz După caz, revizuirea instrumentelor de monitorizare, evaluare și sancționare pe baza nevoilor identificate în cadrul evaluării |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Caracterul formal al demersului |
Obiectiv specific 4.3. - Creșterea integrității, reducerea vulnerabilităților și a riscurilor de corupție în administraţia publică locală |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Crearea unui cadru de uniformizare a procedurilor administrative disponibile la nivelul UAT-urilor, reducând astfel gradul de vulnerabilitate
|
Un ghid privind elaborarea procedurilor Nr. de tematici care au fost avute în vedere pentru elaborarea ghidului Nr. instituţii care au adoptat/şi-au revizuit procedurile pe baza ghidului |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
2.Digitalizarea procesului de obținere a autorizațiilor (în ceea ce privește cele cinci proceduri administrative descrise în cadrul Studiului privind analiza procedurilor administrative care sunt cele mai vulnerabile la corupție ) și minimalizarea interacțiunii dintre funcționarul public și cetățean |
Dezvoltare platforma online la nivel national pentru procedurile administrative identificate ca fiind cele mai vulnerabile la corupţie |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Întârzieri în adoptarea de acte normative, norme metodologice şi proceduri |
3.Actualizarea anuală a scorului index al integrității în cadrul administrației publice locale |
Indexul integrității în administrația publică locală actualizat şi publicat |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Întârzieri în actualizarea scorului index al integrității |
4. Realizarea unor proiecte/activități în comun cu participarea autorităților publice locale și a reprezentanților societății civile, având ca obiectiv prevenirea corupției, promovarea eticii și integrității |
Nr. şi tip de activităţi desfăşurate Sustenabilitatea proiectelor/activităţilor realizate Feed-backul grupului ţintă |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa de implicare a autorităților publice locale și a reprezentanților societății civile |
5. Stabilirea unor condiții de eligibilitate din perspectiva cadrului de integritate aplicabil pentru APL în vederea accesării fondurilor publice |
Nr. şi tip de condiţii stabilite Procedură/măsuri de monitorizare a îndeplinirii condiţiilor Act normativ adoptat |
Neaplicarea condițiilor de eligibilitate stabilite de actul normativ Lipsa monitorizării îndeplinirii condițiilor de eligibilitate |
6. Transparentizarea procedurilor de alocare de fonduri prin programele naționale de investiții și eficientizarea mecanismelor de colectare și publicare de date referitoare la implementarea proiectelor finanțate prin program. |
Nr. de informaţii publicate Mecanisme de colectare și publicare de date referitoare la implementarea proiectelor funcționale |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Neaplicarea actului normative adoptat |
Obiectiv specific nr. 4.4. - Creşterea integrităţii, reducerea vulnerabilităţilor şi a riscurilor de corupţie în domeniul achiziţiilor publice |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Analizarea practicii judiciare în materie de achiziții publice, analiză utilă pentru unificarea practicii, inclusiv prin promovarea recursurilor în interesul legii (măsură preluată din SNA 2012-2015) |
Nr. de hotărâri definitive contradictorii analizate Nr. de recursuri în interesul legii promovate |
Nealocarea resurselor umane necesare efectuării analizei Lipsa sesizării unei practici neunitare |
2.Elaborarea unei hărți naționale de risc, care să aibă drept scop identificarea funcțiilor implicate în achiziții publice care sunt vulnerabile la corupție, a domeniilor în care achizițiile publice sunt mai expuse corupției și a etapelor procedurilor de achiziții publice în care apar indicii de corupție |
Nr. de funcții vulnerabile la corupție identificate Nr. de domenii în care achizițiile publice sunt mai expuse corupției |
Lipsa identificării corecte a zonelor expuse corupției Caracterul formal al demersului Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
3.Atragerea și menținerea în sistem a personalului specializat în achiziții publice, inclusiv prin consolidarea statutului acestora, cât și asigurarea unui regim de protecție adecvat împotriva tentativelor de intimidare sau corupere |
Modificarea reglementărilor pentru consolidarea statutului Raportul între nr.ul de intrări / ieșiri din sistem Nr. de sesizări a organelor de urmărire penală cu privire la presupuse tentative de corupere și/sau intimidare |
Întârziere în adoptarea unui act normativ în vederea consolidării statutului Neaplicarea efectivă a măsurilor de protecție Lipsa de eficiență a măsurilor de menținere în sistem a personalului specializat în achiziții publice |
4.Elaborarea unor ghiduri pentru achiziții publice directe și modele de proceduri pentru procedurile instituționale exceptate de la Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice |
Nr. de ghiduri elaborate Nr. de modele de proceduri elaborate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Neaplicarea ghidurilor elaborate |
5. Continuarea reformei controlului ex-ante prin creșterea capacității personalului implicat în această activitate de a identifica acele elemente care pot afecta intensitatea și calitatea competiției în cadrul procedurilor de atribuire verificate |
Nr. de persoane implicate în realizarea controlului ex-ante care au fost formate profesional |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Neidenficarea corectă a elementelor care pot afecta intensitatea și calitatea competiției în cadrul procedurilor de atribuire verificate |
7. Adăugarea în documentația de achiziții a unor chestionare privind programele de integritate ale ofertanților |
Adoptare act normativ pentru a completa documentația de achiziții Nr. chestionare completate Nr. riscuri identificate |
Întârziere în adoptarea actului normativ |
Obiectiv specific nr. 4.5. - Creşterea integrităţii, reducerea vulnerabilităţilor şi a riscurilor de corupţie în mediul de afaceri |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Continuarea demersurilor României de a deveni membru cu drepturi depline al OCDE şi al grupurilor de lucru relevante ale organizaţiei, şi, în special, în Grupul de lucru Anti-mită. Aceasta presupune, de asemenea, aderarea la Convenția privind combaterea mituirii funcționarilor publici străini în tranzacțiile comerciale internaționale, adoptată la Paris, la 21 noiembrie 1997, intrată în vigoare la data de 15 februarie 1999 şi punerea în aplicare a acesteia |
Finalizarea implementării proiectului comun cu Secretariatul OCDE Proiecte/activități de promovare a integrității în afaceri |
Rezerve ale statelor membre OCDE privind extinderea componenței grupului de lucru Neimplementarea recomandărilor formulate de OCDE |
2. Reglementarea introducerii funcției de conformitate în cadrul întreprinderilor publice și crearea unui standard ocupațional adecvat pentru ofițerii de conformitate |
Adoptare act normativ pentru reglementarea funcției de conformitate Standard ocupațional pentru ofițerii de conformitate reglementat Nr.ul de întreprinderi publice care au desemnat ofițer de conformitate. |
Întârzieri în adoptarea actului normativ Neaplicarea prevederilor noului act normativ Lipsa de specializare a angajaților cu privire la mediul de conformitate |
3. Dezvoltarea unui sistem național de monitorizare a conformității din perspectiva integrității, la nivelul întreprinderilor publice |
Sistem monitorizare a conformității funcțional Nr.ul întreprinderilor publice care raportează |
Întârzieri în asigurarea funcționalității sistemului de monitorizare a conformității Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
4. Consolidarea utilizării planurilor de integritate ca instrumente manageriale pentru promovarea integrității organizaționale în cadrul întreprinderilor publice |
Nr. planuri de integritate adoptate de către întreprinderile publice |
Caracter formal al elaborării planurilor de integritate Adoptarea unor planuri de integritate neadaptate contextul organizațional Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
5. Realizarea schimbului de bune practici în implementarea programelor de integritate între mediul privat şi sectorul public |
Nr. bune practici identificate Nr. de activităţi comune de formare profesională Gradul de preluare a bunelor practici |
Nivel scăzut de participare şi implicare a reprezentanţilor din sectorul public şi mediul de afaceri |
6. Publicarea în format deschis a indicatorilor economici și de performanță (inclusiv a bugetelor și subvențiilor primite de la autorități publice) pentru întreprinderile la care statul este acționar, atât prin structuri ale administrației publice centrale, cât şi locale |
Bază de date disponibilă în format deschis care să cuprindă lista întreprinderilor la care statul este acționar (prin structuri centrale și locale) cu următorii indicatori: - date financiare, - indicatori de performanță, - scrisoarea de așteptări, - contractul de mandat, - subvenții primite. |
Lipsa informațiilor cu privire la întreprinderile la care statul este acționar |
7. Elaborarea unui studiu privind incidentele de integritate şi a măsurilor de remediere luate în mediul de afaceri din România |
Studiu elaborat și publicat |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Neutilizarea studiului elaborat de către grupul țintă |
8. Aplicarea standardelor aferente open contracting data |
Nr. seturi de date publicate Instituții și autorități publice care au aplicat standardul OCDS |
Neimplementarea OCSD de către instituțiile publice Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
9. Încurajarea operatorilor privați să introducă în contracte clauze anticorupție, care să permită părții care nu se află în culpă să denunțe unilateral contractul în cazul în care cealaltă parte este condamnată definitiv pentru corupție și să utilizeze chestionare de due diligence pentru evaluarea porgramelor de integritate ale partenerilor de afaceri, pe întreg lanțul de aprovizionare și distribuție |
Nr. de campanii de conștientizare organizate Nr. activități de prezentare de bune practici Nr. materiale educative diseminate |
Nivel scăzut de aplicare a clauzelor anticorupție |
Obiectiv specific nr. 4.6. - Creșterea transparenţei publicităţii politice şi a integrităţii finanţării partidelor politice, precum şi a integrităţii alegerilor şi referendumurilor |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Includerea unei definiții a publicității politice în Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare |
Reglementarea definiţiei publicităţii politice în Legea nr. 334/2006 |
Nereglementarea / întârzieri în reglementarea definiţiei publicităţii politice
|
2.Creşterea transparenţei informaţiilor privind publicitatea politică online, precum şi persoanele implicate în finanţarea, pregătirea, amplasarea şi distribuţia de publicitate politică, concomitent cu marcarea ca atare a publicităţii politice |
Reglementarea în Legea nr. 334/2006 a unor reguli care să asigure creşterea transparenţei informaţiilor privind publicitatea politică online, precum şi persoanele implicate în finanţarea, pregătirea, amplasarea şi distribuţia de publicitate politică Marcarea ca atare a publicităţii politice Transmiterea către AEP a informaţiilor privind publicitatea politică online, precum şi persoanele implicate în finanţarea, pregătirea, amplasarea şi distribuţia de publicitate politică |
Nereglementarea / întârzieri în reglementarea unor reguli care să asigure creşterea transparenţei informaţiilor menţionate Nemarcarea publicităţii politice Netransmiterea / transmiterea cu întârziere / transmiterea incompletă către AEP a informaţiilor privind publicitatea politică online, precum şi persoanele implicate în finanţarea, pregătirea, amplasarea şi distribuţia de publicitate politică Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare |
3.Raportarea şi centralizarea electronică a informaţiilor privind finanţarea activităţii curente a partidelor politice, finanţarea campaniilor electorale şi a campaniilor pentru referendum |
Nr.ul de raportări transmise către AEP Nr.ul de sesizări Nr.ul de sancţiuni Nr.ul de raportări centralizate electronic |
Netransmiterea / transmiterea cu întârziere / transmiterea incompletă a raportărilor către AEP Imposibilitatea centralizării electronice a informaţiilor Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare |
4.Asigurarea publicității în formate accesibile a surselor de finanțare a activității partidelor politice, a campaniilor electorale şi a campaniilor pentru referendum, precum și a cheltuielilor aferente |
Publicarea în formate accesibile a surselor de finanţare, precum şi a cheltuielilor aferente |
Nepublicarea / publicarea în formate neaccesibile a surselor de finanţare, precum şi a cheltuielilor aferente |
5. Modificarea criteriilor de acordare a subvenţiilor de la bugetul de stat pentru activitatea partidelor politice, în vederea extinderii ariei de acordare a acestora şi în cazul partidelor politice care, deşi nu au obţinut mandate în Parlament sau în consiliile judeţene, beneficiază de un grad de reprezentativitate semnificativ |
Modificarea Legii nr. 334/2006 cu privire la criteriile de acordare a subvenţiilor de la bugetul de stat pentru activitatea partidelor politice, în vederea extinderii ariei de acordare a acestora |
Modificarea cu întârziere a Legii nr. 334/2006 |
6. Formarea continuă a persoanelor care pot deveni membri ai birourilor electorale și ai oficiilor electorale, a experților electorali, precum și a operatorilor de calculator, cu privire la aspectele de integritate specifice proceselor electorale şi la diminuarea riscurilor de corupţie, precum şi instituirea unui mecanism de evaluare a performanţelor acestora |
Nr. de evenimente de formare continuă Nr. de participanţi Ghiduri elaborate Instituirea unui mecansim de evaluare a performanţelor acestora |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
7.Reglementarea şi punerea la dispoziția birourilor electorale și a oficiilor electorale a unui instrument informatic de verificare a decăderilor și interdicțiilor privind dreptul de a fi ales și dreptul de a ocupa o funcție publică eligibilă |
Reglementarea posibilităţii folosirii unui instrument informatic de verificare a decăderilor şi interdicţiilor privind dreptul de a fi ales şi dreptul de a ocupa o funcţie publică eligibilă de către birourile electorale şi oficiile electorale Punerea la dispoziţia birourilor şi oficiilor electorale a instrumentului informatic menţionat |
Nereglementarea / reglementarea cu întârziere a posibilităţii folosirii instrumentului informatic
Lipsa resurselor bugetare pentru punerea la dispoziţia birourilor şi oficiilor electorale a instrumentului informatic menţionat |
8. Adoptarea măsurilor necesare pentru operaţionalizarea Reţelei electorale naţionale reglementate de Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente |
Reglementarea prin Hotărâre a Guvernului, la propunerea Autorităţii Electorale Permanente, a atribuţiilor, structurii, organizării şi funcţionării Reţelei electorale naţionale, precum şi a indemnizaţiilor ce revin membrilor acesteia |
Neadoptarea Hotărârii de Guvern privind operaţionalizarea Reţelei electorale naţionale |
Obiectiv specific nr. 4.7. - Creșterea integrității, reducerea vulnerabilităților și a riscurilor de corupție în activitatea membrilor Parlamentului |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Îmbunătăţirea transparenţei procesului legislativ: (i) prin dezvoltarea în continuare a regulilor privind dezbaterile, consultările şi audierile publice, incluzând criterii pentru un Nr. limitat de circumstanţe în care să fie ţinute şedinţe secrete şi asigurarea implementării acestora în practică; (ii) prin evaluarea practicii existente şi revizuirea în consecinţă a regulilor pentru a asigura publicitatea în timp util a proiectelor legislative, amendamentelor la aceste proiecte, precum şi a agendelor şi rezultatelor şedinţelor comisiilor, şi pentru a asigura termene adecvate pentru depunerea amendamentelor şi (iii) prin luarea măsurilor corespunzătoare pentru ca procedura de urgenţă să fie aplicată cu titlu de excepţie într-un Nr. limitat de circumstanţe |
Regulamente modificate în sensul măsurii
|
Neadoptarea / întârzieri în adoptarea modificărilor legislative Nepublicarea / publicarea cu întârziere a proiectelor legislative / amendamentelor / agendelor / rezultatelor şedinţelor comisiilor |
2.Asigurarea existenţei unui mecanism de respectare a Codului de conduită atunci când este necesar |
Reglementarea unui mecanism de respectare a Codului de conduită prin Hotărârea nr. 77/2017 privind Codul de conduită al deputaţilor şi senatorilor Mecanism de respectare a prevederilor codului implementat Nr. de încălcări ale prevederilor Codului de conduită Nr. și tip de sancțiuni dispuse |
Nemodificarea / întârzieri în modificarea Hotărârii nr. 77/2017 privind Codul de conduită al deputaţilor şi senatorilor Neimplementarea mecanismului de respectare a prevederilor Codului de conduită al deputaţilor şi senatorilor |
3.Stabilirea unui set robust de reguli cu privire la cadouri, ospitalitate, favoruri şi alte beneficii pentru parlamentari şi asigurarea că un astfel de sistem este înţeles şi aplicat în mod corespunzător |
Modificarea Hotărârii nr. 77/2017 privind Codul de conduită al deputaţilor şi senatorilor Nr. situații de consiliere cu privire la cadouri/ ospitalități/ favoruri/ alte beneficii |
Nemodificarea / întârzieri în modificarea Hotărârii nr. 77/2017 privind Codul de conduită al deputaţilor şi senatorilor |
4. Introducerea de reguli privind modul în care membrii Parlamentului să interacţioneze cu persoane care desfășoară activități de lobby şi alţi terţi care încearcă să influenţeze procesul legislativ |
Reglementarea modului în care membrii Parlamentului pot să interacţioneze cu persoane care desfăşoară activităţi de lobby şi cu alţi terţi care încearcă să influențeze procesul legislativ Nr. de întâlniri între membrii Parlamentului și alte persoane care desfăşoară activităţi de lobby sau care încearcă să influențeze procesul legislativ |
Nereglementarea / întârzieri în reglementarea acestor situaţii |
5.Analizarea și îmbunătățirea sistemului de imunități al senatorilor în exercițiu, inclusiv al acelora care sunt și actuali sau foști membri ai Guvernului, inclusiv prin reglementarea unor criterii clare și obiective privind deciziile de ridicare a imunității |
Regulamentul Senatului modificat |
Nemodificarea Regulamentului Senatului / întârzieri în adoptarea modificărilor legislative |
6.Autoritatea parlamentară să înfiinţeze pentru membrii săi (i) un sistem de consiliere prin care parlamentarii să poată solicita sfaturi în materie de integritate şi (ii) să ofere formare specializată şi regulată cu privire la implicaţiile normelor existente şi a celor care vor fi adoptate în materia prezervării integrităţii parlamentarilor, inclusiv viitorul Cod de conduită |
Regulamente modificate Nr. ședințe de consiliere Nr. cursuri de formare specializată |
Nemodificarea Regulamentelor / întârzieri în adoptarea modificărilor legislative |
7. Asigurarea unei cooperări interinstituţionale corespunzătoare cu privire la raportarea gradului de implementare a recomandărilor formulate de organismele internaţionale în materia luptei împotriva corupţiei |
Nr. de răspunsuri transmise de către cele două Camere ale Parlamentului la solicitările privind gradul de implementare a recomandărilor formulate de organismele internaţionale în materia luptei împotriva corupţiei |
Netransmiterea / transmiterea cu întârziere / transmiterea incompletă a informaţiilor relevante |
Obiectiv specific nr. 4.8. - Creșterea integrității, reducerea vulnerabilităților și a riscurilor de corupție în domeniul protecţiei mediului înconjurător |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Instruirea personalului din cadrul autorităților publice centrale şi locale și a reprezentanților sectorului privat cu privire la aspectele de integritate specifice domeniului mediului înconjurător (inclusiv gestionarea conflictelor de interese în procesul de aplicare a legislației de mediu și de utilizare a resurselor naturale) şi diminuarea riscurilor de corupţie |
Nr.ul de sesiuni de formare/informare desfăşurate Nr.ul de persoane formate Adaptarea materialelor/informaţiilor diseminate în cadrul sesiunilor de formare/informare specificului activităţii |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa de interes din partea grupului țintă Caracterul formal al instruirilor |
2.Identificarea activităților care sunt cele mai vulnerabile la corupţie |
Realizarea unui studiu care să cuprindă: • Criterii avute în vedere în evaluarea activităților cele mai vulnerabile la corupție; • Analiza activităților specifice fiecărui domeniu de mediu; • Identificarea celor mai vulnerabile activități; • Plan de măsuri specifice în vederea prevenirii faptelor de corupție Grad de implementare al planului de măsuri specifice în vederea prevenirii faptelor de corupție |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Idenficarea eronată a activăților vulnerabile |
3.Colaborarea cu PÎCCJ, CSM, INM, ME și MAI în vederea dezvoltării unei curricule pt formarea profesională a practicienilor implicaţi în prevenirea şi combaterea criminalităţii de mediu, care să includă aspecte privind prevenirea şi combaterea faptelor de corupţie asociate (Recomandare 8. GENVAL - ar trebui să ofere mai multe oportunități de formare pentru practicienii implicați în depistarea și/sau combaterea infracțiunilor împotriva mediului (de exemplu poliția, autoritățile vamale, procurori și judecători) |
Grup de lucru constituit/platforma de colaborare Curricula dezvoltată Nr. de sesiuni de formare profesională a practicienilor organizate Nr. de practicieni care au beneficiat de formare Feedback din partea acestora cu privire la utilitatea sesiunilor de formare |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Neaplicarea curriculei dezvoltate |
4.Dezvoltarea/consolidarea parteneriatelor cu organizațiile non-guvernamentale/sectorul privat ce activează în domeniul protecţiei mediului (GENVAL 10.1.2. 2. statele membre sunt încurajate să elaboreze instrumente eficace de cooperare cu ONG-urile pentru îmbunătățirea soluționării plângerilor din domeniul mediului, precum cele stabilite între autoritățile române și Greenpeace; (a se vedea 5.1.5 și 5.5) |
Nr. de parteneriate încheiate Nr. şi tip de activități desfăşurate Sustenabilitatea rezultatelor |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Neimplicarea instituțiilor publice în acest demers Lipsa de interes din partea organizațiilor non-guvernamentale / sectorului privat pentru încheierea unor astdel de parteneriate Neaplicarea efectivă a parteneriatelor |
Obiectiv specific nr. 4.9. - Creșterea integrității, reducerea vulnerabilităților și a riscurilor de corupție în domeniul protejării patrimoniului cultural |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Adoptarea unui cadru transparent, bazat pe criterii obiective pentru numirea, organizarea și funcționarea comisiilor de specialitate |
Adoptare act normativ Nr. de criterii obiective introduse Nr. de comisii de specialitate a căror componență a fost numită după adoptarea actului normativ |
Întârzieri în adoptarea actului normativ Neaplicarea criteriilor obiective pentru constituirea comisiilor de specialitate
|
2.Identificarea situaţiilor care pot genera conflicte de interese pe parcursul emiterii certificatelor, acordurilor, avizelor, autorizațiilor |
Nr. de situații identificate Nr. de măsuri de remediere luate |
Caracterul formal al analizei Neluarea unor măsuri de remediere |
3.Adoptarea unui cod de etică pentru membrii comisiilor de specialitate, precum și reglementarea obligației membrilor comisiilor de specialitate de a depune declarații de interese |
Cod de etică adoptat Adoptare act normativ care reglementează obligația membrilor comisiilor de specialitate de a depune declarații de interese |
Neconsultarea membrilor comisiilor de specialitate pentru elaborarea codului de etică Adoptarea unui cod de etică neadaptat nevoilor Întârzieri în adoptarea actului normativ care reglementează obligația membrilor comisiilor de specialitate de a depune declarații de interese |
4.Transparentizarea, simplificarea și informatizarea procesului de emitere a certificatelor, acordurilor, avizelor, autorizațiilor și ordinelor de ministru referitoare la obiective de patrimoniu cultural |
Nr. set de informații care sunt publicate Nr. de etape simplificate Nr. de etape automatizate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
5. Întărirea mecanismului de inspecție şi control cu privire la emiterea certificatelor, acordurilor, avizelor, autorizațiilor și ordinelor de ministru referitoare la obiective de patrimoniu cultural |
Nr. de inspecții / controale realizate Nr. de procese-verbale emise Nr. de concluzii și / sau recomandări |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Nerespectarea recomandărilor formulate Neorganizarea de inspecții și/sau controale |
6. Elaborarea şi implementarea de proceduri operaţionale având conţinut cadru unitar la nivelul serviciilor deconcentrate ale ministerului |
Nr. de proceduri operaționale adoptate Nr. de servicii deconcertate ale ministerului care aplică procedurile |
Întârzieri în elaborarea procedurilor operaționale Caracterul formal al demersului |
OBIECTIV GENERAL NR. 5 – CONSOLIDAREA PERFORMANȚEI DE COMBATERE A CORUPŢIEI PRIN MIJLOACE PENALE ȘI ADMINISTRATIVE |
||
Obiectiv specific nr. 5.1. – Continuarea progreselor înregistrate în investigarea cu imparțialitate și în soluționarea de către instanțe a faptelor de mare corupție și la nivel local |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Efectuarea de investigaţii profesioniste şi imparţiale în cazurile de competenţa DNA |
Evoluţia nr. dosare per procuror şi per secţie/serviciu teritorial Nr. de confirmări acte în instanţă Nr. de infirmări acte în instanţă |
Nealocarea resurselor umane şi financiare suficiente Adoptarea de amendamente legislative care să lipsească de eficienţă cadrul legislativ şi instituţional anticorupţie |
2.Alocarea unui sediu nou al DNA și asigurarea resurselor financiare necesare amenajării noului sediu, care să fie adecvat inclusiv din perspectiva structurii de sprijin EPPO și pentru Serviciul Tehnic, care urmează a fi dezvoltat |
Sediu identificat Alocarea sediului Resurse financiare alocate |
Nealocarea resurselor financiare necesare Sediul nou nu corespunde necesităților DNA |
3.Dezvoltarea în continuare a Serviciului Tehnic aferent DNA, inclusiv la nivel teritorial (3 centre zonale, cu personal din cei 90 de ofțieri de poliție prevăzuți), pentru a putea îndeplini sarcinile rezultate din aplicarea metodelor speciale de supraveghere tehnică prevăzute de Codul de procedură penală, inclusiv ca o consecință a Deciziei CCR nr. 51/2016 |
Dezvoltarea serviciului tehnic aferent DNA, inclusiv la nivel teritorial (3 centre zonale, cu personal din cei 90 de ofțieri de poliție prevăzuți) Nr. posturi alocate |
Nealocare resurse umane și financiare necesare |
4.Asigurarea resurselor financiare și umane necesare desfășurării activităților de suport al investigațiilor în cauze de corupție la nivel înalt prin alocarea și bugetarea unui Nr. suplimentar de 90 de posturi de ofițeri de poliție judiciară în cadrul DNA |
90 de posturi de poliţie judiciară alocate 90 de posturi de poliţie judiciară bugetate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
5.Crearea unui Compartiment de analiză a datelor de interes operativ rezultate din dosarele instrumentate de DNA |
Crearea compartimentului de analiză a datelor de interes operativ |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa personalului specializat pentru realizarea unor astfel de analize Neidentificarea unor date de interes operativ suficiente pentru realizarea de analize |
6. Analiza anuală a datelor rezultate din rechizitoriile întocmite de procurorii DNA și, respectiv, din hotărârile judecătorești definitive pentru identificarea tipologiilor infracționale |
Efectuarea și comunicarea către ST SNA a analizei anuale pentru identificarea tipologiilor infracţionale |
Nealocarea resurselor umane necesare Neidentificarea unor tipologii infracționale |
7. Intensificarea eforturilor de unificare a practicii judiciare în materie de corupție, inclusiv prin promovarea căilor ordinare de atac și a recursurilor în interesul legii |
Nr. hotărâri judecătorești avute în vedere |
Nealocarea resurselor umane Neidentificarea unor aspecte de practică judiciară neunitară Nepromovarea recursurilor în interesul legii |
8.Monitorizarea dosarelor penale mai vechi de 1 an de la data sesizării de către conducătorii parchetelor și stabilirea măsurilor necesare soluționării acestora |
Nr.ul de rapoarte de monitorizare Nr.ul dosarelor mai vechi de un an Măsurile dispuse pentru soluţionarea acestora |
Neefectuarea monitorizării periodice a dosarelor Caracterul formal al monitorizării |
9.Asigurarea sprijinului financiar și de infrastructură pentru Structura de sprijin a procurorilor europeni delegaţi în România (inclusiv a celor trei birouri teritoriale) |
Resurse financiare alocate Infrastructura necesară alocată |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
10.Utilizarea efectivă a mecanismelor legale şi instituţionale de recuperare a creanţelor provenite din infracţiuni |
Date statistice privind măsurile luate în vederea recuperării creanţelor provenite din infracţiuni |
Neaplicarea mecansimelor legale şi instituţionale |
11.Creșterea capacității Poliției Române pentru culegerea de informații, investigarea și cercetarea penală a faptelor de corupție conform competențelor, prin specializarea personalului și asigurarea resurselor materiale și financiare necesare |
Nr. polițiști specializați Nr. echipamente specifice achiziționate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
12.Dezvoltarea capacității operaționale a structurilor Poliției Române care desfășoară activități privind protecția martorilor, constatarea infracțiunilor flagrante, folosirea investigatorilor sub acoperire, colaboratorilor ori informatorilor, respectiv care utilizează metode speciale de supraveghere sau cercetare prevăzute de lege, în cazul infracțiunilor de corupție |
Nr. de sisteme tehnice achiziționate Nr. de modificări structurale păerate Nr. de posturi încadrate Nr. de polițiști specializați |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
13.Dotarea tehnică și asigurarea resurselor finanicare și umane necesare cadrului operațional privind preveșirea și combaterea corupției |
Numărul procedurilor de achiziție publică de echipamente tehnice pentru desfășurarea activităților de prevenire și combatere a corupției Valoarea anuală a achizițiilor publice de echipamente tehnice pentru desfășurarea activităților de prevenire și combatere a corupției |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
Obiectiv specific nr. 5.2. - Asigurarea integrității în exercitarea funcțiilor și demnităților publice |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Evaluarea și actualizarea legislației privind cadrul de integritate, pentru a răspunde recomandărilor mecanismului de Cooperare și Verificare (MCV) și mecanismului privind statul de drept (Rule of Law) |
Analiză preliminară a contextului legislativ întocmită Propunere de lege ferenda elaborată Consultare publică realizată |
Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare |
2.Consolidarea ANI prin alocarea resurselor financiare şi umane necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor din Legea pentru transpunerea directivei privind protecţia avertizorilor în interes public |
Resurse financiare alocate Nr.ul de locuri vacante prin care a fost suplimentată schema de personal Nr.ul de posturi noi ocupate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa interesului potențialilor candidați pentru a ocupa posturile |
3.Digitalizarea sistemului de declarare a averilor şi intereselor, în vederea automatizării procesului de completare, depunere şi procesare |
Soluții tehnice implementate pentru depunerea declarației electronice în format exclusiv electronic Nr. de declarații depuse în format electronic |
Resurse informatice și logistice insuficiente Lipsa cunoștințelor personalului în completarea electronică a declarațiilor |
4.Organizarea de sesiuni de instruire destinate persoanelor care se află sub incidenţa Legii nr. 176/2010 |
Nr. de sesiuni organizate Nr. de persoane instruite Feedback din partea persoanelor instruite |
Nealocarea resurse umane și financiare necesare Caracterul formal al sesiunilor de instruire |
5.Elaborarea unui pachet de tip „induction” adresat demnitarilor și cabinetelor acestora, care să faciliteze integrarea în cadrul administrației publice, inclusiv din perspectiva normelor de integritate aplicabile |
Nr. set de documente care sunt incluse în pachetul de tip „induction” Nr. demnitari cărora le-a fost trimis pachetul
|
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa de interes a grupului țintă
|
6. Proiectarea unei platforme digitale de conștientizare și prevenire prin care părțile interesate relevante vor putea clarifica, singure, anumite obligații care vizează cadrul de integritate, pe care acestea trebuie să le respecte |
O platformă digitală de conștientizare și prevenire dezvoltată |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa de interes a grupului țintă |
Obiectiv specific nr. 5.3. – Prevenirea şi combaterea corupţiei, ca facilitator activităţii grupurilor de criminalitate organizată |
||
|
Indicatori de performanță |
Riscuri |
1.Analiza practicii judiciare în materie de corupţie asociată criminalităţii organizate în vederea identificării tipologiilor relevante |
Raport de analiză realizat |
Nealocarea resurselor financiare și umane necesare Neidentificarea unor tipologii relevante |
2.Eficientizarea regimului de protecție a personalului implicat în activități de prevenire și combatere a corupției, cu accent pe oficialii care desfășoară activități în legătură cu grupurile de criminalitate organizată |
Nr. de sesizări privind presupuse tentative de corupere și/sau intimidare |
Neaplicarea efectivă a măsurilor de protecție Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
3.Consolidarea capacităţii organelor de urmărire penală de a identifica situaţiile în care grupurile de criminalitate organizată beneficiază de sprijin din partea unor oficiali |
Nr. cursuri de formare profesională Nr. bune practici prezentate Nr. oficiali publici alocați pentru identificarea unora stfel de situații Nr. mecanisme folosite în identificare |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Lipsa de interes a grupului țintă |
4. Dezvoltarea unui mecanism care să declanșeze alerte în situația în care sistemele informatice ale agenţiilor de aplicare a legii sunt interogate în vederea obținerii ilegale de informații operative. |
Mecanism dezvoltat Nr. alerte declanșate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Neutilizarea mecanismului dezvoltat |
5. Analiza și, după caz, revizuirea cadrului legislativ de funcționare a DGA în vederea alinierii la exigențele de politică penală generală și pentru adaptarea capacității operaționale la tendința și dinamica fenomenului de corupție |
Analiză realizată După caz, act normativ adoptat |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare |
Obiectivul specific 5.4. - Întărirea rolului de coordonare metodologică a Corpului de control al prim-ministrului în domeniul controlului administrativ desfășurat la nivelul administrației publice centrale |
||
1.Reglementarea funcției de coordonare metodologică a structurilor cu atribuții de control din cadrul ministerelor și autorităților din administrația publică centrală, cu respectarea independenței operaționale a acestora, în vederea creării unui standard de calitate în control, aplicabil la nivelul întregului aparat guvernamental. |
Act normativ adoptat Nr. întâlniri de lucru Nr. instrucțiuni / recomandări formulate Standard de calitate elaborat |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Interesul scăzut al aparatului guvernamental pentru reglementarea unei funcții de coordonare metodologică |
2.Consolidarea capacității structurilor de control administrativ din administrația publică centrală de a identifica riscurile și vulnerabilitățile instituționale, implicit pe cele ce vizează aspecte de integritate |
Resurse umane suplimentare alocate Nr. controale realizate Nr. recomandări implementate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Nerealizarea de controale Neaplicarea recomandărilor formulate |
3.Organizarea unor sesiuni de pregătire și perfecționare a personalului cu atribuții de control |
Nr. de sesiuni Nr. de persoane instruite Feedback din partea persoanelor instruite Rezultatele participanţilor înregistrare la testările de evaluare din cadrul activităților de formare |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Caracterul formal al activităţilor Calitatea scăzută a sesiunilor de pregătire și perfecționare |
4. Dezvoltarea unui mecanism de cooperare între structurile de control administrativ în vederea desfășurării unor acțiuni de control pluridisciplinare. |
Mecanism de cooperare dezvoltat Nr. de acțiuni de control pluridisciplinare realizate |
Nealocarea resurselor umane și financiare necesare Neorganizarea unor acțiuni de control pluridisciplinare
|